Denne kommunikationspolitik skal være med til at sikre gode retningslinjer, for dialog og aftaler mellem forældre, personale og ledelse i Børnehuset Naturbyen. Samt være med til at give forældre indblik og viden om børnenes hverdag. Kommunikationspolitikken skal også være med til at styrke samarbejdet og skabe et godt overblik. Den kan være medvirkende til at personaleressourcer bliver brugt på rette tid og sted.
Der forventes af alle med tilknytning til Børnehuset Naturbyen at der er en god, ordentlig og respektfuld tone i kommunikationen, uanset om det er skriftlig eller mundtligt kommunikation.
Anerkendelse og undren rettes altid til rette vedkommende eller ledelsen, da der så kan handles på dette.
Negativ og dårlig kommunikation om Børnehuset Naturbyen sker ikke på de sociale medier, men rettes til ledelsen af Børnehuset.
Skriftlig Kommunikation:
Fra børnenes hverdag og læringsgrupper
- Billede dokumentation fra hverdagen og fællesarrangementer.
- Fredagsbrev om ugen der er gået.
- Information om nye børn og børn vi siger farvel til.
- Registrering af børnenes sovetider. (evt. først når vi får vuggestuebørn)
- Årshjul på Aula ved årets begyndelse, på de større arrangementer.
- Information på Aula, hvis der er noget ud over det almindelige, eller hvis et barn skal møde ind før tid til bestemte aktiviteter.
- Nogle aktiviteter opstår spontant og dokumenteres ikke.
- Der informeres til forældre hvis der har været hændelser i barnets hverdag af anden karakter end normal.
- Der kan forventes besvarelse på Aula beskeder hurtigst muligt indenfor almindelig åbningstid og senest 2 hverdage efter modtagelse.
Ledelsen
- Information fra ledelsen til forældre – når der er behov for det.
- Information fra ledelsen til forældre ved; længerevarende fravær hos medarbejdere eller medarbejdere der stopper (efter aftale med den pågældende medarbejder)
- Informationer fra Middelfart kommune.
- Ferieanmodninger med tilmeldingsfrister udsendes.
- Bestyrelsesreferater sende ud via Aula, lægges på Aula og hjemmesiden.
- Information om hvilke forældre, der er i bestyrelsen.
- Der kan forventes besvarelse på Aula beskeder hurtigst muligt indenfor almindelig åbningstid og senest 2 hverdage efter modtagelse.
Forældre
- Syg/ferie/fri skal registreres på Aula.
- Overholder deadline for besvarelse på ferie perioder.
- Registrer komme-/gåtider.
- Hvis afhentning sker af andre end forældre, gives besked via Aula da alle medarbejdere så er informeret.
- Forældre kan altid sende en besked til personalet eller ledelsen på Aula. Hvis det er en undring eller kritik, anbefales det at ledelsen også sættes på Aula beskeden.
- Der kan forventes besvarelse på Aula beskeder hurtigst muligt indenfor almindelig åbningstid og senest 2 hverdage efter modtagelse.
Mundtlig kommunikation
Både Børnehuset og forældrene deler med hinanden, når man har information, som forventeligt kan påvirke barnet enten i hjemmemiljøet eller i Børnehuset. Derved sikres de bedste muligheder for at kunne være opmærksom på barnets behov, udvikling og trivsel.
Både Børnehuset og forældre deler med hinanden, hvis der er noget som undrer eller bekymrer, så vi kan hjælpe hinanden med at gøre noget ved det.
Det er altid muligt for forældre at få en samtale med ledelse og pædagoger. I nogle tilfælde vil det ikke være muligt med det samme og her aftales i fællesskab et andet tidspunkt.
Vi ringer altid til forældre, hvis der opstår bekymring omkring barnets helbred eller øvrig trivsel i løbet af dagen.
I løbet af barnets tid i børnehuset, er der planlagt følgende samtaler mellem forældre og Børnehus:
- Opstartssamtale
- 3 mdr. samtale – max 45 minutter
- Trivsels og udviklingssamtale 4 års alder – max 20 minutter
- Overgangsamtale til skole - max 30 minutter. Hvis deltagelse af PPR og skolen kan mødets varighed være længer.
Haster en henvendelse, opfordrer vi til at I, som forældre, eller at vi, som Børnehus, ringer.